Interview onderzoeksinstituut ICS
Hoe maak je een aantrekkelijke werkomgeving voor leraren?
Een schoolgebouw dusdanig inrichten dat de ruimtes volledig aansluiten bij de visie van de school én de wensen van de gebruiker. Dat is de filosofie van de bevlogen huisvestingsadviseurs van ICS. “Wij kijken niet alleen naar de leerling, maar ook naar wat een leraar nodig heeft in zijn of haar werkomgeving om optimaal te kunnen functioneren”, aldus senior adviseur Koert Klevant Groen. Op de vraag ‘hoe maak je een aantrekkelijke werkomgeving voor leraren?’ geeft hij samen met zijn collega Onno Damen antwoord in een workshop tijdens de NOT.
“Onze workshop is interactief want een aantrekkelijke werkomgeving creëren kan niet zonder de gebruikers zelf”, stelt Koert. Koert, die gericht is op het voortgezet onderwijs, en Onno, die meer verstand heeft van huisvesting in het primair onderwijs, behandelen vragen als: ‘wat is de visie van jouw school, wie ben jij, wat vind jij belangrijk in je werk, hoe wil je werken?’. “Dit zijn facetten die we normaliter altijd meenemen in de ontwerpfase van een optimale werkomgeving.”
Onafhankelijk adviesbureau ICS is in 1955 gestart als een onderzoeksinstituut vanuit de wens van de overheid en de Onderwijsinspectie om de kwaliteit en functionaliteit van schoolgebouwen te bewaken. Vandaag de dag is ICS een onafhankelijk adviesbureau. In multidisciplinaire teams werken zij aan totaaloplossingen voor onder andere het onderwijs, gemeentehuizen en sportaccommodaties. ICS voert het complete proces van A tot en met Z uit: van eerste idee tot uitwerking en de nazorg.
"Het is belangrijk dat de plek goed functioneert"
Gebruiker faciliteren Koert heeft zelf jarenlang voor de klas gestaan als docent Natuurkunde, voordat hij de overstap maakte naar ICS. “Ik weet hoe belangrijk het is om de gebruiker optimaal te faciliteren in zijn of haar werk. In principe sta je het grootste deel van je tijd voor de klas dus is het belangrijk dat deze plek goed functioneert. Maar ik weet ook dat het fijn is als je ergens terecht kunt op momenten waarop je geen les geeft.” Hoe ruimtes in een schoolgebouw ingericht moeten worden, is voor iedere school verschillend. “Want, zegt Koert, ieder schoolbestuur heeft een andere visie.”
Oplossen lerarentekort De vraagstukken die ICS doorgaans krijgt zijn heel verschillend. Of het nu gaat om nieuwbouw of een bestaand gebouw renoveren, de adviseurs van ICS draaien er hun hand niet voor om. De gebruiker staat hierbij altijd centraal. “Wij zijn ervan overtuigd dat het werkgeluk toeneemt, op het moment dat je een helder concept neerzet in een fijn gebouw. En dat je hiermee zelfs een bijdrage zou kunnen leveren aan het oplossen van het lerarentekort: een fijne werkomgeving trekt leraren aan.”
Waar op de beurs?
Hal 3 Academie 02 'Voor ontwikkeling én groei' Hoe maak je een aantrekkelijke werkomgeving voor leraren?
Dinsdag 24 januari
15.30 tot 16.15 uur