Nieuw op de NOT 2023
In het nieuwe EdTech College draait alles om onderwijstechnologie
Technologie & ICT zijn inmiddels fundamenten waarop het onderwijs steunt. Daarom zie je op de NOT 2023 voor het eerst het EdTech College en het EdTech Lab, waar exposanten en experts van naam je een volledige update geven over de digitale transformatie binnen het onderwijs.
EdTech staat voor onderwijs dat verbeterde leeroplossingen biedt door de toepassing van nieuwe technologie. Deze transformatie maakt het onderwijs flexibeler, gebruiksvriendelijker, productiever en gemakkelijker toegankelijk. Sprekers met een eigen(wijze) kijk op onderwijs en opvang zetten je aan het denken over de ict-trends van dit moment. Je doet ideeën op over onderwijsinnovatie en hoort van experts hoe je ict succesvol inzet. Je krijgt veelbelovende inzichten en praktijkvoorbeelden uit de eerste hand van belangrijke aanbieders.
Dagthema’s In het EdTech College staat, onder voorzitterschap van Jim Stolze, elke dag een specifiek thema centraal. Tussen 10.30 en 14.00 uur zijn er interessante presentaties in het teken van het dagthema. Ook pitchen de startups die in het EdTech Lab staan hun innovatieve diensten en producten op het podium van het EdTech College. Dat zijn stuk voor stuk jonge, ambitieuze ondernemers met de rotsvaste overtuiging dat hún idee, product of dienst dé oplossing biedt voor een belangrijk onderwijsvraagstuk.
Dinsdag 24 januari Thema: Micro- en nano-learning
Dankzij digitale leermiddelen is het tegenwoordig veel gemakkelijker om stap-voor-stap lesstof aan te bieden in overzichtelijke, hapklare brokken. In het hoger onderwijs en het bedrijfsleven is al langer sprake van een toename van micro- en nano-learning. Maar ook binnen het primair en voortgezet onderwijs wint deze vorm van leren snel terrein. Wat brengt dit leerlingen en leraren en wat vraagt het van leraren?
"Verbeterde leeroplossingen door toepassing van nieuwe technologie"
Woensdag 25 januari Thema: Immersive learning in virtual reality
‘Tell me and I forget, teach me and I remember, involve me and I learn.’ Je boodschap of verhaal wordt pas echt gehoord en onthouden als je je leerlingen iets kunt laten ervaren en de lesstof tot leven kunt laten komen. Virtual reality zorgt voor een geheel nieuwe vorm van ervaren. Nog cooler is immersive learning, een vorm van leren waarbij technieken uit augmented en virtual reality gecombineerd worden.
Donderdag 26 januari Thema: Leven lang ontwikkelen Door de digitale transformatie komt er nu zoveel meer bij het leraarschap kijken dan vroeger. Veel leraren hebben het gevoel dat ze een soort schaap met vijf poten moeten zijn. Hoe blijf je je leerlingen net een stapje voor? Of hoeft dat helemaal niet en zijn er genoeg digitale leermiddelen, (online) lesmaterialen en uitlegfilmpjes van YouTube-juffen en meesters, waarmee leerlingen zelfstandig kunnen leren?
Vrijdag 27 januari Thema: AI-aangedreven adaptieve geletterdheid Wat zijn de nieuwste inzichten rond artificial intelligence in het onderwijs? Voor welke vraagstukken kan AI een uitkomst zijn en zitten er ook risico’s aan? In het onlangs opgerichte Nationaal Onderwijslab AI (NOLAI) werken scholen, wetenschappers en bedrijven nauw samen aan intelligente digitale onderwijsinnovaties die gebruikmaken van AI. Aandachtspunten zijn het verantwoord pedagogisch-didactisch gebruik van intelligente leermiddelen in de school, het verbreden van AI-toepassingen in het onderwijs, het verantwoord delen van data en het operationaliseren van ethische uitgangspunten in goede praktijken. Allemaal vraagstukken die zeker ook de revue zullen passeren in het EdTech College op vrijdag.
Zaterdag 28 januari Thema: Educatieve gamificatie Wat kunnen we leren van de games die onze leerlingen vrijwillig hele dagen (en soms nachten) spelen op hun device? Welk profijt kan het onderwijs hebben van spelomgevingen die met behulp van gameplay-mechanica zijn ontwikkeld? En hoe kunnen we zelf games (laten) ontwikkelen om lesstof aantrekkelijk te maken. Maar, zeggen de deskundigen, pas op voor ‘chocolate covered broccoli’. Je kunt niet zomaar iets met chocolade bedekken omdat het anders niet te hachelen zou zijn. Want broccoli blijft immers broccoli, ook met een laagje chocolade.
Tekst: Brigitte Bloem
Waar op de beurs?
Hal 2 EdTech College
Digitale transformatie onderwijs
Dinsdag 24 t/m zaterdag 28 januari