Interview leerkracht Debbie Dussel
Kansenongelijkheid verkleinen, vakmanschap vergroten
Leerkracht Debbie Dussel is niet van het slag mensen dat zomaar iets roept. Ze staat voor het geven van goed onderwijs en heeft hoge verwachtingen van haar leerlingen. Haar missie? Kansenongelijkheid verkleinen, vakmanschap vergroten. “Met alleen een schoolontbijtje aanbieden kom je er niet.” Hoe dan wel? Dat vertelt Debbie op de NOT tijdens haar lezing over kansenongelijkheid.
Als leerkracht van groep 7 van basisschool Polsstok in Amsterdam Zuidoost weet Debbie waar ze het over heeft. “Qua sfeer en niveau is het best een uitdagende klas. Maar goed onderwijs is geen liefdadigheid. Ouders en kinderen met een lage sociaal economische status zijn niet zielig. Mijn leerlingen zijn de generatie die mij moeten vervangen.” Debbie spreekt dan ook niet van kansengelijkheid. “Kansen liggen voor iedereen op dezelfde hoogte.” Het draait voor haar om het verkleinen van kansenongelijkheid door ongelijke startposities van kinderen te compenseren met goed onderwijs.
“Met alleen een schoolontbijtje aanbieden kom je er niet”
Bewustzijn creëren Haar doel met haar lezing op de NOT? Bewustzijn creëren. “Het begint bij de leraar die voor de klas staat. Wat wil jij in de rugzak van je leerlingen stoppen? Hoe wil jij dat ze de basisschool verlaten? Wat voor type mensen zijn jouw leerlingen dan? Hierover nadenken gebeurt nog te weinig vanuit de kennis die er is. Kijk bijvoorbeeld naar het curriculum. Het curriculum dat je leerlingen aanbiedt, geeft in feite weer wat je van ze verwacht. Ons curriculum mag wat mij betreft veel ambitieuzer en minder overvol.”
Vakmanschap vergroten Er bestaan veel misverstanden over wat kansenongelijkheid is en hoe je dit op kunt lossen, vertelt Debbie. “De politiek heeft het nu bijvoorbeeld over het aanbieden van een schoolontbijt. Of scholen bieden leerlingen uitjes aan naar culturele plekken. Dat is heel leuk, maar als een kind niet kan lezen, heeft het kind er op de lange termijn niks aan.” En dat is precies de reden waarom Debbie pleit voor kansenongelijkheid verkleinen door vakmanschap te vergroten.
Didactische vaardigheden “Leraren zijn verantwoordelijk voor het vakdidactische, vakinhoudelijke en pedagogische proces in de school”, vervolgt Debbie. Dit staat letterlijk in de Wet Beroep leraar. “Leraren hebben hier dus zeggenschap over, maar weten dit vaak niet.” Een goed gevulde rugzak met didactische vaardigheden is onmisbaar. Daarom: vakmanschap vergroten. “Je kunt het grootste verschil maken bij de jongste kinderen, omdat daar de verschillen nog relatief klein zijn.” Debbie heeft zich voor het vullen van haar eigen rugzak jarenlang verdiept in de technieken die je als effectieve leerkracht in kunt zetten. Tijdens de NOT deelt ze haar inzichten over kansenongelijkheid en hoe je handen en voeten kan geven aan hoge verwachtingen in de klas. Een tipje van de sluier: ze is groot fan van Barak Rosenshine.
Tekst: Esmee Weerden
Waar op de beurs?
Hal 1 Academie 01 'Voor ontwikkeling én groei' Kansenongelijkheid verkleinen van theorie naar praktijk
Dinsdag 24 januari van 15.30 tot 16.15 en woensdag 25 januari van 12.30 tot 13.15