Interview prinses Laurentien
‘Burgerschap begint bij gelijkwaardigheid en wederzijdse nieuwsgierigheid’
“Burger word je niet met een toverstaf, daar groei je in”, stelt prinses Laurentien van Oranje als oprichter van number 5 foundation en bestuurslid van FutureNL. Zij benadrukt al jaren het belang dat kinderen vanaf jonge leeftijd ervaren dat hun perspectief en dat van andere kinderen ertoe doen. Dat vraagt wel een andere grondhouding van volwassenen ten opzichte van kinderen: die van oprechte nieuwsgierigheid en respect. Van die grondhouding heeft de hele samenleving profijt: kinderen en volwassenen zelf en de manier waarop we naar elkaar kijken en met elkaar omgaan. Dus met positieve ervaringen kan de weg naar burgerschap zo al op jonge leeftijd beginnen. “Niet alleen familie maar ook scholen spelen daarin een cruciale rol. Iedereen met die grondhouding is in potentie een game changer die burgerschap vanuit gelijkwaardigheid vorm kan geven.” Vanuit die context organiseren number 5 foundation en FutureNL op de NOT het Game Changers Clubhuis, waar dialogen plaatsvinden tussen kinderen en volwassenen. Iedereen is welkom om te ervaren hoe gelijkwaardige dialoog bijdraagt aan het voelen en ervaren van burgerschap.
“Als ik denk aan ontwikkeling en groei, het thema van NOT 2023, dan droom ik over de democratische mini-maatschappij die een school kan zijn. Waar kinderen en volwassenen zich iedere dag gezien voelen en gemotiveerd en uitgedaagd worden om elkaar te begrijpen en samen te werken. Dát gevoel legt de basis voor burgerschap”, legt prinses Laurentien uit, “als in school alle spelregels van de democratie zouden gelden.” Als belangrijkste voorwaarde noemt ze een grondhouding van gelijkwaardigheid tussen kinderen en volwassenen, “omdat”, zegt ze, “er voor kinderen geen licht moet zitten tussen wat ze horen en ervaren. Als hen wordt verteld dat respect belangrijk is, maar ze het niet ervaren in hoe volwassenen hen benaderen, wordt respect niet een doorleefd gevoel. En vanuit gelijkwaardigheid voel je je immers écht gezien en vrij om te zijn wie je bent. Dat vraagt wel dat volwassenen kinderen serieus nemen; net zoals wij van kinderen verwachten dat zij dat van ons doen. Dat legt voor kinderen de basis voor motivatie, wat dan weer randvoorwaarde is voor betekenisvol leren. Zo zitten wij volwassenen toch ook in elkaar?”
Samen en gelijkwaardig Al vele jaren leidt prinses Laurentien fundamentele dialogen tussen volwassenen en kinderen. Ze richtte er Missing Chapter Foundation voor op, die zich al ruim veertien jaar sterk heeft gemaakt voor een niet-vrijblijvende rol van kinderen op plekken van besluitvorming, zoals in het bedrijfsleven, de overheid en maatschappelijke organisaties. Tegelijk is de samenleving en daarmee ook de positie van kinderen en jongeren veranderd. Het gedachtegoed van Missing Chapter is inmiddels onderdeel geworden van zowel number 5 foundation als FutureNL. Dit pionierswerk heeft een belangrijke rol gespeeld in het agenderen van niet-vrijblijvende kind- en jongerenparticipatie. “Dialoog blijft de kern en draait om het bijeenbrengen van verschillende perspectieven. Daar komen immers de beste oplossingen uit. Maar het werkt alleen als alle deelnemers het gevoel hebben dat hun stem ertoe doet”, is haar ervaring. Samen en gelijkwaardig zijn voor haar kernbegrippen. Het is niet ingewikkeld en kost eigenlijk geen geld om de ambities van prinses Laurentien te verwezenlijken. Wel gaat het om een radicale verandering van de grondhouding van volwassenen. “Door een gelijkwaardig mensbeeld te hebben, ook van degenen die veertig jaar jonger zijn, schep je ruimte voor kinderen om zichzelf te zijn en te ontdekken”, legt ze uit. “De volwassen wereld zit doorgaans niet zo in elkaar. Volwassenen zijn grootgebracht met de gedachte dat alles draait om kennis en ervaring. En als kind heb je nog maar weinig levenservaring. Maar kinderen hebben wel ándere kennis en ándere denkkracht dan volwassenen, en dat maakt hun inbreng juist zo interessant. Als het om democratische besluitvorming gaat, zie ik kinderen als dé grote vergeten groep. Wij denken vaak in belangen, meningen en tegenstellingen. Kinderen zijn nog aan het onderzoeken, en daar kunnen wij volwassenen veel van leren. Laten we die diversiteit dus omarmen. Probeer je bescheidener op te stellen naar kinderen en waardeer hun zuivere blik op hun omgeving.”
"Nieuwe stijl gaat om emancipatie, dus als gelijkwaardigen samenwerken"
Omdenken De prinses ziet dit eigenlijk als heel logisch, maar realiseert zich dat het veel betekent voor het inrichten van allerlei processen binnen de schoolmuren. Het inrichten van top-down processen is fundamenteel anders dan processen bottom-up organiseren. Bottom-up is inclusief en participatief. De uitkomsten en agenda ontstaan uit het gezamenlijke proces. Aan de start kunnen er wel denkrichtingen liggen, maar alle betrokkenen moeten de commitment hebben dat de uitkomsten anders zijn dan bijvoorbeeld de directie aan de voorkant had bedacht. Zonder die bereidheid wordt het al snel schijnparticipatie. “Kindparticipatie oude stijl is dus ‘kinderen betrekken bij’”, vindt prinses Laurentien. “Nieuwe stijl gaat om emancipatie, dus als gelijkwaardigen samenwerken.” Het verplicht invulling geven aan burgerschapsonderwijs kan dit proces versnellen, verwacht de prinses. “Als kinderen van jongs af aan, jaar in jaar uit, twaalf tot veertien jaar lang op school ervaren dat hun stem en die van hun medeleerlingen, die iets anders vinden, ertoe doet, dan is het veel vanzelfsprekender dat je op je 18e gaat stemmen en actief deelneemt aan de democratische samenleving. Democratie is immers de optelsom van de stemmen van inwoners.” Het werken aan een gelijkwaardige grondhouding vraagt dus ook iets van leraren. Elke volwassene is in potentie een game changer en kan vanuit zijn of haar praktijkervaring bijdragen aan het meer bottom-up organiseren van processen die de benodigde systeemverandering mogelijk maken.
"Begin open en maak het schoolplan samen met de leerlingen aan tafel"
Oefenen Prinses Laurentien adviseert leraren om die gelijkwaardigheid stelselmatig te oefenen. “Het brengt al veel om te reflecteren over je eigen grondhouding. We zeggen altijd dat leren draait om motivatie. Dat weet iedereen toch het beste van zichzelf? Dus weten volwassenen per se beter hoe het onderwijs eruit moet zien, terwijl kinderen weten wat hen motiveert en dagelijks ervaren hoe ze moeten en kunnen leren?” Als voorbeeld noemt ze de totstandkoming van het schoolplan. “Nu is het zo dat er door de volwassenen een schoolplan wordt opgesteld en dat een selecte groep leerlingen daar, als ze geluk hebben, een oordeel over mag vellen via bijvoorbeeld een leerlingenraad. Het wordt vaak al door volwassenen ingekleurd. Ik zou het willen omdraaien. Maak dat plan mét kinderen als gelijkwaardigen aan tafel. Door open te beginnen is er ruimte voor onverwachte doelstellingen en ideeën. Plannen die via fundamentele dialoogprocessen tot stand komen, helpen zowel volwassenen als kinderen om burgerschapscompetenties te oefenen. Zoals openheid en nieuwsgierigheid. Maar ook het leren luisteren naar elkaar en leren dat wanneer je iets samen wil bereiken, het uiteindelijk niet draait om jou als individu maar om hoe je je verhoudt tot de ander. En hoe je dan op basis van de gedeelde inhoud samen beslist hoe het geld wordt uitgegeven. Is het samen opstellen van het schoolplan niet al een invulling van je burgerschapsonderwijs?”
NOT 2023 FutureNL en number 5 foundation faciliteren op de NOT 2023 een pop-up Game Changers Clubhuis waar kinderen en volwassenen aan de hand van twaalf actuele thema’s in dialoog gaan over het onderwijs van nu en morgen. Daarnaast faciliteren zij samen met partners twee sessies in het EdTech College, waarbij expliciet de link wordt gelegd naar het snijvlak van digitalisering, technologische innovaties en burgerschap. In een wereld die steeds complexer en meer door technologie gedreven wordt, zijn juist ook digitale vaardigheden essentieel om jezelf te ontwikkelen, verbonden te blijven en mee te kunnen doen. Prinses Laurentien hoopt dat alle sessies veel onderwijsprofessionals zullen inspireren in het denken over gelijkwaardigheid tussen de generaties en welke rol de school daarin heeft. “Iedereen die we met ons verhaal raken en er iets mee wil doen op school, nodig ik uit om met ons in gesprek te gaan. Graag tot ziens op de NOT!” Wil je op een ander moment in gesprek over dit onderwerp, laat het prinses Laurentien weten: impact@numberfive.community
Prinses Laurentien opent de NOT 2023 Prinses Laurentien opent op dinsdag 24 januari om 10.30 uur de NOT 2023. Zij doet dat samen met minister Dennis Wiersma (primair en voortgezet onderwijs) en de bekende TedX frontman Jim Stolze. Plaats van handeling van deze feestelijke opening is het speciaal voor de beurs ontwikkelde EdTech College. De NOT 2023 staat volop in het teken van ontwikkeling en groei, zowel van de leerlingen als van de onderwijs- en kinderopvangprofessionals zelf. “Ontwikkeling en groei doe je immers samen”, aldus prinses Laurentien.
Tekst: Brigitte Bloem
Waar op de beurs?
Game Changers Clubhuis - Hal 3, stand A041 10.30* | 12.00 | 13.30 (60 min per sessie) (*Dinsdag 24 januari is er geen sessie om 10.30 uur i.v.m. de feestelijke opening van NOT 2023 door prinses Laurentien.)
EdTech College - Hal 2 Dinsdag 24 januari 11.00 - 11.45 Zaterdag 28 januari van 12.00 - 12.45