Interview directeur Emmeline Bijlsma Brancheorganisatie Kinderopvang
'Een kind ontwikkelt zich door spel'
“Kinderopvang en onderwijs zijn verwanten van elkaar. Kinderen zijn voor hun vierde jaar vaak te vinden op de kinderopvang. En wanneer ze op de basisschool zitten, gaat een aantal naar de buitenschoolse opvang. Daarom is het goed om over elkaars schutting te kijken. Op de NOT heb je de kans daarvoor”, zegt directeur van Brancheorganisatie Kinderopvang (BK) Emmeline Bijlsma.
BK verzorgt op de NOT drie lezingen die zowel voor kinderopvang als onderwijs interessant zijn. Emmeline: “Onderwijs en kinderopvang werken veel samen. Het is goed om van elkaar te leren. Onderwijs gaat uit van didactiek, kinderopvang van pedagogiek. Het is voor het onderwijs interessant om te horen hoe we binnen de kinderopvang kinderen begeleiden. Daarnaast vertellen we graag meer over bedrijfsvoering en onze hoge mate van dienstverlening.
Brein van kleine kinderen Voor de lezing over kansengelijkheid is theoretisch natuurkundige en wetenschapsjournalist Mark Mieras uitgenodigd. Hij weet veel over het brein van kinderen in de leeftijd 0 tot en met 6 jaar en wat dat betekent voor de kansen van een kind. Emmeline licht toe: “In de eerste levensjaren worden heel veel paadjes in het brein gelegd. Deze paadjes raken verankerd doordat ze veel gebruikt worden. Bij kinderen gebeurt dat door middel van spel. Een voorwaarde is dat ze plezier hebben. Bewezen is dat informatie door plezier beklijft. Kinderen spelen zich op die manier groot.” Interessant dus ook voor onderwijsprofessionals die met kinderen in de kleuterleeftijd te maken hebben. Emmeline: “Mark Mieras is een geweldige spreker, ik gun het daarom iedereen om dit bij te wonen.”
“Onderwijs en kinderopvang werken veel samen. Het is goed om van elkaar te leren”
Personeelstekort Monique Dongelmans van Kinderopvang Mundo verzorgt de lezing Personeelstekort in de Kinderopvang. Want hoe blijf je overeind in deze tijd van krapte met aandacht voor ouder, houder en professional? Monique gaat graag het gesprek aan op basis van een aantal vragen. Denk aan: ‘Welke plaats heeft kinderopvang in de Nederlandse cultuur?’ en ‘Welk imago heeft kinderopvang?’. Zij vraagt wat de wenselijke positie van kinderopvang en wat de ambitie van de politiek is. ‘En wie is de klant van de kinderopvang en wat is de belofte aan die klant? Wat heeft dit alles voor effect op de relatie met het onderwijs?’
Emmeline: “Zowel wij als het onderwijs hebben te maken met een personeelstekort. Het is zinvol om te kijken hoe we bijvoorbeeld gezamenlijk mensen inzetten, hoe we elkaar versterken en helpen. Het behouden van personeel is even zo belangrijk. Daarom moeten organisaties kijken naar de wensen van de professionals en daarop inspelen.
Beroepscode Lonneke van Dijk van beroepsvereniging PPINK houdt een lezing over de Beroepscode Kinderopvang. Een beroepscode beschrijft de waarden en normen van een beroepsgroep. In 1998 publiceerde FNV Zorg & Welzijn de Beroepscode Kinderopvang die in 2015 werd herzien. Inmiddels hebben de partners in Kinderopvang werkt! met PPINK en het werkveld de beroepscode geactualiseerd. In deze workshop nemen we je mee in de beroepscode: ‘Wat zijn de waarden en normen van de beroepsgroep? Wat is de betekenis van de beroepscode voor het vak? Hoe kun je hem gebruiken voor ontwikkeling?’. Aan de hand van casussen ontdek je dit mooie instrument voor pedagogisch professionals.
Tekst: Wiesette Haverkamp
Foto: Marie Kolmschot Fotowerken
Waar op de beurs?
Hal 1 Academie 01 ‘Voor ontwikkeling én groei’ Kinderen scheppen hun eigen brein
Dinsdag 24 januari
13.30 tot 14.15 uur
Personeelstekort in de Kinderopvang
Donderdag 26 januari
13.30 tot 14.15 uur
Ontdek de waarden en normen van de kinderopvang
Zaterdag 28 januari
15.30 tot 16.15 uur