Interview leerkracht Johan Hof
De schoolbanken uit met School voor de Toekomst
Maak van Nederland op onderwijsgebied een kennis- en innovatieland. Dat ziet Johan Hof, leerkracht op Openbare Basisschool West in Capelle aan de IJssel wel zitten. “Nederland kan dat zijn. Ik hoop de NOT-bezoeker te inspireren en te motiveren: kom in beweging!” Johan stond aan de wieg van de Klas voor de Toekomst. Op de NOT is hij te vinden met de School voor de Toekomst en het binnenbuitenlokaal.
Op de school in Capelle aan de IJssel kunnen leerlingen zelf kiezen welke leermiddelen het beste bij hen passen. De acht schoollokalen van 100 vierkante meter zijn ingericht met de nieuwste technologieën, en hebben onder meer ook een computerwand, een digitale zandtafel, een podium voor toneel en drama en een plek om te koken.
'Waarom zet je 30 kinderen op 55 vierkante meter?'
Johan Hof raakte zo’n twaalf jaar geleden geïnspireerd tijdens een bezoek aan de High Tech Campus in San Diego. Zijn missie is om kinderen klaar te stomen voor de toekomt in deze globaliserende wereld. Om dat te bereiken moet je de kinderen niet opsluiten en in stilte laten werken, vindt hij, “nee, je moet ze in beweging brengen, bezig laten zijn en dingen laten ontdekken. En daarvoor is ruimte nodig. Je zet ook geen 30 volwassenen op 55 vierkante meter, dat mag niet eens, dus waarom zou je dat bij kinderen wel doen?”
Weg met vensterbanken Op de basisschool waar Johan werkt is ook een binnenbuitenlokaal te vinden. “Mijn wens is dat de vensterbanken in scholen vervangen worden door schuifwanden. Nu staan schoolpleinen een groot deel van de tijd er leeg bij. Op de beurs richten we een buitenlokaal in. Daar gaan klassen aan de slag met spellen, de Beweegpot, blokken en de Wii.” Het buitenlokaal is op de beursvloer, direct na de entree van de NOT te vinden.
In hal 2 vind je de School voor de Toekomst. Ook hier is veel te zien: kinderen gaan aan de slag met het coderen, programmeren en demonstreren van robotjes, ze gaan koken in de kook-unit en ze gebruiken virtual en augmented reality. Ook wordt er bewegend geleerd door middel van een interactieve vloer. Schone lucht is ook onderwerp van gesprek in de School voor de Toekomst. En kinderen leggen met minidrones een parcours af.
Innovatieve partijen Op school is Johan de samenwerking aangegaan met veel innovatieve partijen waaronder de Rekenwinkel, Nintendo, SmartGames, Active Floor en Lego Education. Op OBS West is al een LEGO Education Innovation Studio, Weblab, Technieklokaal en een binnenbuitenlokaal tot stand gekomen. De school heeft verschillende lokalen voor techniek, robotica en programmeren, allemaal vaardigheden die in de toekomst nodig zijn. De LEGO-steentjes kunnen ook gebruikt worden in andere vakken zoals taal en rekenen. “Het helpt kinderen om niet alleen informatie te horen, maar het ook fysiek te maken zodat ze het kunnen aanraken”, vindt Johan.
Tekst: Wiesette Haverkamp
Waar op de beurs?
Hal 2 School voor de Toekomst