Interview Kindcentrum Campus Columbus
Samenwerking tussen onderwijs en kinderopvang
‘Je doet het tenslotte voor de kinderen’
Dorien Vader en Marcia de Vries vormen samen de directie van Campus Columbus, het eerste Dalton Kindcentrum van Nederland. Op de NOT delen ze hun ervaringen. Ze hebben een belangrijke focus: het samensmelten van kinderopvang- en onderwijsprofessionals tot één team.
Om een kind goed te kunnen ondersteunen bij een brede ontwikkeling, werkt een integrale en organische aanpak het beste. Voor het kind, de ouders/verzorgers én de samenleving, is de overtuiging van Dorien en Marcia. “Met integraal bedoelen we dat bij de ondersteuning onderwijs, opvang en opvoeding op elkaar zijn afgestemd en alle betrokken professionals goed samenwerken. Organisch houdt in dat we de ondersteuning rondom de behoeften van het kind vormen. De ontwikkeling van het kind staat centraal”, legt Dorien uit. Campus Columbus in Heerhugowaard werkt sinds 2019 met één team van professionals dat onderwijs en opvang volledig op elkaar afstemt.
"We werken met een herkenbare pedagogische stijl voor zowel de kinderopvang als het onderwijs"
Hoe het begon “De samenwerking tussen onderwijs en kinderopvang begon alweer een lange tijd geleden”, vertelt Marcia. “We hadden toen nog een directeur onderwijs én een manager kinderopvang. Dorien en ik namen die functies over. De samenwerking op de werkvloer werd steeds intensiever en op heel natuurlijke wijze hebben we in de loop van de tijd onze functies tot één gesmeed.” Schooljaar 2019-2020 werd het pilotjaar. Dat beviel en sindsdien werkt Campus Columbus met integraal leiders. De naam sluit daarbij aan: “Campus betekent open ruimte en Columbus staat symbool voor moed en de ontdekkingsreis die groeien en leren is”, verduidelijkt Marcia.
Wat het brengt “We werken met een herkenbare pedagogische stijl voor zowel de kinderopvang als het onderwijs”, schetst Marcia. “We starten met de Dalton-kernwaarden op de babygroep en die worden doorontwikkeld totdat de kinderen naar het voortgezet onderwijs uitstromen. We merken dat zo’n doorlopende, herkenbare lijn fijn is. Het is veilig en vertrouwd, zowel voor de kinderen, de ouders/verzorgers als voor de teamleden.”
Dorien vult aan: “Er is veel meer verbinding tussen collega’s van opvang en onderwijs. Al doende hebben we veel geleerd. Met elkaar kom je erachter wat werkt voor jouw kindcentrum. Bij ons werden de leraren bijvoorbeeld ondersteund door een pedagogische coach en een Dalton coach. Inmiddels werken deze experts ook samen met de pedagogisch medewerkers van de kinderopvang.” De kinderopvang- en onderwijsprofessionals leren ook veel van elkaar. “Dat gebeurt op heel natuurlijke wijze”, zegt Marcia. “De uitwisseling van kennis en vaardigheden hoeven we eigenlijk helemaal niet te organiseren.” Soms moeten er hobbels worden genomen. Zo keken de kinderopvangprofessionals jaloers naar de leraren met betrekking hoeveel ontwikkeltijd er in het onderwijs is. Marcia: “Op dit punt zijn we onze medewerkers in de opvang zoveel mogelijk tegemoetgekomen. Momenteel zijn we bezig met het organiseren van een studiedag.”
Presentatie NOT Tijdens hun presentatie bieden Dorien en Marcia andere kinderopvang- en onderwijsprofessionals inspiratie. Zelf hopen ze ook veel op te steken van de ervaringen van deze collega’s. “Er is geen blauwdruk”, stelt Dorien. “Je moet goed kijken wat je doelen zijn met samenwerking. Hoe is de samenstelling van je populatie kinderen en gezinnen? En van je teams?” Hun belangrijkste advies? “Werk stap voor stap. Samenwerking moet immers meerwaarde opleveren, in de eerste plaats voor de kinderen. Daar doe je het tenslotte voor.”
Tekst: Brigitte Bloem
Waar op de beurs?
Hal 1 Academie 01 'Voor ontwikkeling én groei' Samenwerken op Kindcentrum De Nieuwe Draai
Woensdag 25 januari en vrijdag 27 januari
13.30 tot 14.15 uur (woe) en 14.30 tot 15.15 uur (vrij)