Interview schooldirecteur Eric van ’t Zelfde
‘We vergeten wel eens hoe mooi ons vak is’
De leerlingen waar Eric van ’t Zelfde eerder in Rotterdam en nu in Laren én bij Dream School mee werkt, hebben zich volop kunnen ontwikkelen. Ook hijzelf en zijn lerarenteams zijn gegroeid. De lessen hieruit wil Eric graag meegeven aan de bezoekers van de NOT. “We moeten de jeugd beter leren begrijpen. Anders kunnen we ze niet op de juiste manier bedienen en perspectief bieden.” De aftrap voor een inspirerende boodschap.
“Op het Hugo de Groot in Rotterdam probeerden we met het lerarenteam onze leerlingen vooral eigenwaarde en zelfvertrouwen mee te geven”, begint Eric. “Dat vond ik het grootste goed dat we ze konden aanreiken. Veel kinderen die opgroeien onder de armoedegrens hebben vaak alle vertrouwen verloren in de volwassenen om hen heen én in zichzelf. Dat compenseren ze nogal eens met agressief gedrag en zelfs geweld. Op school moeten leraren dat vertrouwen opnieuw weten te winnen. Hoe je dat doet hebben we in Rotterdam samen uitgevonden. Vervolgens kun je werken aan het zelfvertrouwen van de kinderen en aan hun ontwikkeling.”
Funtology “College De Brink, waar ik nu directeur ben, leidt op voor concrete vakken. De loodgieters en lassers die wij opleiden, hebben werk in overvloed. Onlangs is op onze school een pilot voor duurzaam techniekonderwijs gestart. We hebben van het ministerie zes jaar experimenteerruimte gekregen waarin we ons onderwijs mogen doorontwikkelen voor alle vmbo-scholen in Nederland”, vertelt Eric trots.
Zijn team heeft om te beginnen een nieuw vak bedacht: funtology. “Het belangrijkste doel van het vak? Het moet tof zijn”, antwoordt Eric. Funtology wordt gegeven in leerjaar 1 en 2 door een speciaal lerarenteam. Leerlingen bouwen zelf een vliegtuig dat blijft vliegen, ze bakken blauw brood, maken van een toiletborstel een bewegende robot, leren met drones vliegen en maken 3D ontwerpen. “Alles kan, alles mag en niets is te gek”, lacht Eric. “Spelenderwijs leer je immers veel meer en veel gemakkelijker. Wij kunnen er zoveel wis-, natuur- en scheikunde in stoppen als we willen. En de leerlingen? Die vinden het geweldig!”
"De leerling mag niet de enige partij in de school zijn die leert"
Dream School Inmiddels oefent Eric zijn vak ook uit op televisie. Samen met bokslegende Lucia Rijker neemt hij in het programma Dream School een groep voortijdige schoolverlaters onder zijn hoede. Met gastdocenten van naam bieden ze deze jongeren weer perspectief. Eric: “Wij doen dat onder het oog van de camera en televisiekijker. Nog veel mooier is het dat veel leraren dit dagelijks doen voor hun leerlingen. In het onderwijs vergeten we nogal eens hoe eervol en mooi ons vak is. Omdat er zoveel kinderen in achterstandssituaties verkeren, of in rijke omstandigheden, maar toch aan het lachgas gaan, moeten we de jeugd beter leren begrijpen. Anders kunnen we ze niet op de juiste manier bedienen en perspectief bieden.”
Eric is voorstander van stevige trajecten waarin je als lerarenteam een gemeenschappelijke taal ontwikkelt over hoe je met je leerlingen en met elkaar omgaat. Wat zijn de gedragscodes binnen school? Is er, naast vakinhoudelijke kennis, voldoende kennis van pedagogiek, psychologie en didactiek om leerlingen goed te begeleiden? Vragen die, wat hem betreft, in zo’n traject zeker beantwoord moeten worden. “De leerling mag niet de enige partij in de school zijn die leert. Leraar zijn is hartstikke leuk en wordt alleen maar leuker als je je leerlingen goed begrijpt en daardoor perspectief kunt bieden.”
Tekst: Brigitte Bloem
Waar op de beurs?
Hal 1 Academie 01 'Voor ontwikkeling én groei' 'Impossible is Nothing
Vrijdag 27 januari
12.30 tot 13.30 uur (PO) en 15.30 tot 16.30 (VO)