Interview motivatiemeester Pepijn Dousi
‘Hoe motiverend wil jij zijn voor je leerlingen?’
Pepijn Dousi is één van de Motivatiemeesters. Hij en zijn collega’s ondersteunen lerarenteams om eigenaarschap, inzet en betrokkenheid binnen scholen te vergroten. Pepijn neemt de bezoekers van de NOT mee in de werkwijze van de Motivatiemeesters. “Ik wil de bezoekers vooral enkele praktische handvatten geven voor motiverend lesgeven.”
In de kwaliteit van de motivatie van leerlingen zit behoorlijk veel variatie. Dat is bij leraren niet anders, is de ervaring van Pepijn en zijn collega’s. Motiverend lesgeven heeft volgens de Motivatiemeesters alles te maken met drie psychologische basisbehoeften: Autonomie, verBondenheid en Competentie (ABC). Hoe je tegemoetkomt aan die basisbehoeften heeft sterk te maken met hoe je lesgeeft. “We werken hiervoor samen met Impetus Academy, een spin-off van de Universiteit Gent. Zij hebben een les- en leidinggeefkompas ontwikkeld, gebaseerd op jarenlang wetenschappelijk onderzoek naar motivatie in het onderwijs.”
"Wat kan ik in mijn huidige stijl van lesgeven aanpassen om de kwaliteit van de motivatie te vergroten"
Ketting van motivatie Leerlingen werken vaak aan opdrachten in de klas, ze doen hun huiswerk en ze leren hun toetsen, simpelweg omdat het moet van de leraar. Ze krijgen er een cijfer voor of doen het om straf te vermijden. “Als we op een school aan het werk gaan, werken we altijd vanuit de ketting van motivatie”, legt Pepijn uit. “We starten met het boven tafel krijgen van de kwaliteit van motivatie; wat drijft leerlingen én leraren om in beweging te komen? Is dit vanuit moeten of willen? Als de kwaliteit van de motivatie hoog is, vergroot je de kans op betere prestaties en een toename van het welbevinden. Dat geldt overigens niet alleen voor leerlingen.” De kwaliteit van motivatie – meer moeten of willen – hangt sterk samen met de eerder genoemde psychologische basisbehoeften. “Het creëren van een ABC-mindset is een belangrijke voorwaarde om de stap te kunnen zetten naar motiverend lesgeven”, stelt Pepijn. “Het ABC is namelijk de motor voor motivatie.” Maar hoe vertaal je deze mindset nou naar je manier van lesgeven? “Daar is uitgebreid onderzoek naar gedaan. Gebleken is dat er een viertal motiverende lesgeefstijlen te onderscheiden zijn, maar ook een viertal demotiverende lesgeefstijlen. Op de NOT vertel ik de bezoekers hier meer over”, belooft Pepijn.
Eigenaarschap? Veel scholen willen meer eigenaarschap bij leerlingen zien. Maar hoe doe je dat nou? “We proberen meer bewustwording bij de leraren te kweken”, vervolgt Pepijn. “Wat zijn die basisbehoeften, hoe werkt dat voor mijzelf? En voor mijn leerlingen? Wat kan ik in mijn huidige stijl van lesgeven aanpassen om de kwaliteit van de motivatie te vergroten? Eigenaarschap bijvoorbeeld creëer je onder meer door leerlingen overzicht te geven over de lesstof en het nut daarvan te benoemen. Geef overzichtelijk aan wat je in je les gaat doen en wat de kennis en vaardigheden die leerlingen zich eigen moeten maken concreet oplevert. Ook het benoemen van samenhang tussen de vakken draagt hieraan bij. Spreek daarover binnen je team. In teams komen we nog te vaak eilandjes tegen. Als je als team vanuit verbondenheid gezamenlijk aan de juiste knoppen draait, zal de motivatie bij je leerlingen én bij jezelf zienderogen toenemen.”
Reflecteren op NOT Pepijn laat tijdens zijn sessies op de NOT bezoekers reflecteren op de eigen situatie. Ook geeft hij praktijkvoorbeelden waar de deelnemers op moeten reageren. Zo wil hij zelfinzicht creëren over hoe motiverend je bent voor je leerlingen en collega’s. Ook geeft hij, op basis van de ketting van motivatie, handvatten waarmee je zelf de kwaliteit van de motivatie kunt verbeteren.
Tekst: Brigitte Bloem
Waar op de beurs?
Hal 1 Academie 01 'Voor ontwikkeling én groei' Moeten presteren of willen leren
Woensdag 25 januari en donderdag 26 januari
14.30 tot 15.15 uur