Interview Internationaal voetbalscheidsrechter en oud-leraar Allard Lindhout
‘Met training, tactiek en toewijding meer lol in je werk’
Als internationaal voetbalscheidsrechter is Allard Lindhout regelmatig te vinden tussen de beste spelers van de wereld. De oud-leraar weet als geen ander dat voetbal en onderwijs veel raakvlakken hebben. “Er waren tijden dat ik een maandagochtend in groep 8 moeilijker vond dan een voetbalwedstrijd op zondag in de eredivisie.” Op de NOT vertelt Allard in zijn workshop ‘Blunders en zelfspot, wedden dat je ver kunt komen?!’ over zijn inzichten, opgedaan op het veld én in de klas.
“Er zijn overeenkomsten tussen een scheidsrechter op het veld en een leraar voor de klas”, stelt Allard. “Bij beiden gaat het om leiderschap, communicatie, omgaan met weerstand, presteren onder druk, samenwerking, teamwork en keuzes maken. Met al je energie en toewijding wil je het beste voor je leerlingen, net zoals mijn collega’s en ik het beste voor de spelers op het veld willen.”
Vliegende keep Allard deed de pabo, werkte tien jaar in het basisonderwijs als leraar van groep 7 en 8. Toen zijn werk als scheidsrechter toenam werd hij, om in voetbaltermen te blijven, 'vliegende keep’ in het onderwijs. Daarop werd hij gevraagd als docent en mentor op de pabo in Leiden. Die baan heeft hij twee jaar kunnen combineren met zijn sportieve carrière. Toen zijn werk als scheidsrechter steeds internationaler werd, waren zijn werkzaamheden voor de pabo niet meer in te passen. Maar Allard blijft betrokken via de onderwijspraktijk van zijn echtgenote, gericht op leerlingen met autisme. Bovendien komt hij regelmatig als spreker en gastdocent op scholen. “Ik laat het onderwijs dus nooit los”, lacht hij.
Energie Leidinggeven vanuit je eigen karakter, passend bij wie je bent, daar gaan veel van Allards presentaties over. “Zowel scheidsrechters als leraren worden nogal eens vergeleken met politieagenten. Maar die vergelijking gaat mank. Je bent als leraar en als scheidsrechter juist veel meer bezig om te dealen met een groep individuen met allemaal verschillende karakters, emoties en belangen. Het gaat in beide rollen om het omzetten van macht naar gezag. Het respect dat je als leraar geeft, mag je terugverwachten van je leerlingen.”
"Er zijn overeenkomsten tussen een scheidsrechter op het veld en een leraar voor de klas"
Allard merkt dat veel leraren de lat voor zichzelf heel hoog leggen. “Dat is dé valkuil voor stress en uitval!” Zijn boodschap is daarom: “Zorg dat je lol in je werk hebt en houdt, dat kost je veel minder energie.” Zijn eigen functioneren baseert hij op de drie t’s: training, tactiek en toewijding. “Training staat voor de wil om jezelf te ontwikkelen. Tactiek wil zeggen dat je iets doet op basis van ideeën en gedachten en niet zomaar voor de vuist weg. Toewijding start vanuit jezelf. Iedereen kan wel zeggen dat je iets moet doen, maar als je dat zelf niet wil, houdt het op.”
Optimaal klassenmanagement In zijn workshop ‘Blunders en zelfspot, wedden dat je ver kunt komen?!’ op de NOT deelt Allard op interactieve wijze hoe hij zijn ervaringen binnen het onderwijs combineert met de lessen van het voetbalveld. Dus wil je weten hoe je storend gedrag op de juiste manier kan oplossen? Hoe je zelfverzekerd oudergesprekken in kan gaan? Hoe je moet reageren op onverwachte en afwijkende situaties? Allard geeft je de antwoorden, met tools die de volgende dag al toepasbaar zijn.
Tekst: Brigitte Bloem
Waar op de beurs?
Hal 1 Academie 01 'Voor ontwikkeling én groei' Blunders en zelfspot, wedden dat je ver kunt komen?!
Dinsdag 24 januari
10.30 tot 11.15 uur