VERKIEZING


Leraar van het Jaar

Leraren in Nederland erkennen, waarderen en positief aanmoedigen, dat doet de Leraar van het Jaar verkiezing. Sinds de eerste Leraar van het Jaar binnen het voortgezet onderwijs in 1999 de trofee ontving van de minister van onderwijs, volgden vele Leraren van het Jaar uit verschillende sectoren. Allemaal mochten zij zich een jaar lang ambassadeur van het onderwijs noemen. De vier winnaars uit het primair onderwijs, speciaal onderwijs, voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs van de 21e editie van de verkiezing nemen tijdens de NOT het stokje over van de huidige Leraren van het Jaar. We vroegen hen hoe zij hun bijzondere ambassadeurschap hebben ervaren.

Tekst: Brigitte Bloem

Leraar van het Jaar primair onderwijs Anouk Huijs

‘Maak het verschil!’

Haar missie is de wereld bestoken met het mooie van onderwijs, zo vertelde Anouk Huijs de jury. In het begin hield ze alle interviews die ze als vers gekozen Leraar van het Jaar gaf bij, maar inmiddels is ze de tel kwijtgeraakt. ‘Alleen daarom al is het goed dat er elk jaar vier andere leraren verkozen worden’, vindt Anouk. ‘We hebben zoveel toppers in het onderwijs, keus genoeg! Ik gun al mijn onderwijscollega’s zo’n fantastische ervaring.’

Een van de hoogtepunten van de afgelopen periode was voor Anouk de Uitblinkerslunch, die ze samen met Leraar van het Jaar speciaal onderwijs, Chantal Goedertier mocht bijwonen. ‘Ik kom uit een dorp, ben relatief jong en dan nu al bij de Koning en Koningin op bezoek, dat was supercool. Als ik kijk waar ik een verschil kon maken voor de beroepsgroep, dan waren dat wel de gesprekken met minister Slob, zijn bezoek aan onze school en de radio-optredens waar ik mijn visie op de onderwijsstakingen kon geven.’

Anouk had de ambitie om tijdens haar ‘zittingsperiode’ een platform voor onderwijsprofessionals te ontwikkelen. ‘Daarmee kon ik, samen met collega’s uit het hele land, de wereld bestoken met positieve onderwijsverhalen. Ik was niet de enige met dat plan. De sectororganisaties, vakbonden, vier grote gemeenten en het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap lanceerden een tijdje geleden het platform debaanvanhetleven.nl. Daar ben ik nu bij betrokken.’

Tijdens haar uitverkiezing was Anouk werkzaam op basisschool Natuurlijk! in Blerick. Inmiddels is ze teamleider op basisschool Bösdael in Reuver en heeft ze geen eigen klas meer. ‘Maar de leerlingen hoef ik niet te missen. Die zie ik gelukkig nog elke werkdag’, zegt Anouk blij.

Ze kijkt tevreden terug op de afgelopen twee jaar: ‘Door mijn uitverkiezing heb ik een podium gekregen. Het is nu tijd voor een volgende topper, maar ik blijf positief bijdragen aan het imago van het onderwijs. Ik wens mijn opvolger net zoveel mooie en waardevolle momenten toe, waarin je het verschil mag maken. Maar eigenlijk wens ik dat alle onderwijsprofessionals toe.’

Leraar van het Jaar voortgezet onderwijs Lucelle Comvalius

‘De functie Leraar van het Jaar vervullen is topsport’

In eerste instantie had Lucelle Comvalius, leraar maatschappijleer en geschiedenis op het vmbo Ermelo, het idee dat de verkiezing van Leraar van het Jaar een verkapte miss-verkiezing was. ‘Een groep ouders had mij voorgedragen. Toen ik me ging verdiepen in de verkiezing, begreep ik dat het wel degelijk om de inhoud gaat’, lacht Lucelle. ‘Oud-collega’s, leerlingen en ouders adviseerden me dringend om mee te doen aan de laatste ronde. Als mijn nominatie zo breed gedragen werd, dan deed ik mijn werk blijkbaar goed.’

Met de titel op zak heeft Lucelle het eerste jaar veel ambassadeurswerkzaamheden in haar vrije tijd moeten doen. ‘Dat was behoorlijk zwaar. Het tweede jaar heb ik het door persoonlijk leiderschap beter kunnen regelen.’ De uitverkiezing heeft Lucelle, als ze terugkijkt, veel gebracht. ‘Ik ben er een sterkere vrouw door geworden en heb geweldige dingen meegemaakt. Ik mocht spreken in de Ridderzaal, in het bijzijn van de Koning en Koningin, over honderd jaar algemeen kiesrecht. Een vakinhoudelijk verhaal, waar ik vast niet voor uitgenodigd was als ik geen Leraar van het Jaar was geweest.’

Een ander hoogtepunt vond Lucelle haar medewerking aan het programma Tegenlicht over het onderwijs. ‘Ik heb met politici kunnen spreken over hoe geweldig en belangrijk het vak van leraar is.’ Inmiddels heeft Lucelle de smaak te pakken en is ze wekelijks te zien in het tv-programma De Vooravond. ‘Samen met twee collega’s behandelen we geschiedenisonderwerpen, waarvan wij vinden dat die onderbelicht zijn.’

Maar het meest tevreden is Lucelle over de aandacht die ze heeft gevraagd voor discriminatie en racisme in het onderwijs. ‘Vooral achter de schermen heb ik daar een bijdrage aan kunnen leveren en mensen bij elkaar kunnen brengen. Daarin heb ik echt iets kunnen betekenen.’

Tegen haar opvolger wil Lucelle zeggen: ‘Zorg dat zowel school als je gezin je steunen, want de functie van Leraar van het Jaar vervullen is topsport!’

Leraar van het Jaar speciaal onderwijs Chantal Goedertier

‘Ik ben en blijf trots op mijn titel’

Toen Chantal Goedertier Leraar van het Jaar werd gaf ze les aan Klas 5 Altra/De Bascule, de laatste plek waar jongeren terecht konden als het op andere plekken in Amsterdam niet meer lukte. ‘Mijn toenmalige directeur had mij voorgedragen voor de eervolle titel’, vertelt Chantal. ‘Ik gaf enorm om de jongeren in mijn klas. Jongeren die niet graag naar school gaan, vaak uit gebroken gezinnen, die hun weg aan het vinden waren op straat. Bij de meesten begon ik vanaf nul met basale reken- en taallessen. De leerlingen waren zelf vaak verbaasd over het niveau dat ze in mijn klas bereikten. Mede daarom probeerde ik voor alle jongeren het contact met het reguliere onderwijs te behouden. Dat viel niet altijd mee, want sommige jongeren hadden het flink verbruid op hun oude school. Ook zocht ik contact met potentiële werkgevers. Ik heb mijn titel van Leraar van het Jaar ook zeker te danken aan het perspectief dat ik de jongeren bleef bieden. Toen ik uitverkozen was zweefde ik even, zo bijzonder.’ Helaas bleek de directe leidinggevende van Chantal, dus niet de directeur die alles in gang had gezet, ‘not amused’ met de uitverkiezing. ‘Ze vond het allemaal maar gedoe en wilde geen last hebben van mijn uitverkiezing’, herinnert Chantal zich. Om een lang en naar verhaal kort te maken, de situatie werd onhoudbaar en Chantal heeft ontslag genomen. ‘Met pijn in mijn hart heb ik mijn leerlingen achtergelaten.’ Inmiddels bestaat Klas 5 niet meer.

Gelukkig waren er ook hoogtepunten in die tijd. Chantal kreeg, samen met Leraar van het Jaar Anouk, een uitnodiging van het Koninklijk Huis voor de Uitblinkerslunch. ‘Ik heb toen een heel grote knop moeten omdraaien. Maar ik ben gegaan en heb als onderwijsambassadeur een bijzondere middag mogen meemaken.’ Chantal vond een andere school. Het Munduscollege, een reguliere middelbare school, waar ze naar eigen zeggen in een warm bad terechtkwam. ‘Ik heb er met veel plezier gewerkt als leraar biologie en verzorging. Zorgleerlingen wisten me ook hier snel te vinden.’ Inmiddels is Chantal haar man gevolgd naar Praag en begeleidt ze een leerling met extra zorgvraag op de internationale school aldaar. Terugkijkend is Chantal blij dat ze het ambassadeurschap dat bij de titel van Leraar van het Jaar hoort toch heeft kunnen vervullen. ‘Ik ben het verhaal van Klas 5 blijven vertellen. Ik ben en blijf trots op mijn titel.’

Leraar van het Jaar middelbaar beroepsonderwijs Dirk Megens

‘Geen mooiere waardering dan door studenten of collega’s voorgedragen worden’

Er is geen mooiere waardering dan door je studenten of collega’s voorgedragen worden voor de titel Leraar van het Jaar, vindt Dirk Megens. Dirk is economie- en rekendocent op het ROC Nijmegen en heeft zijn eigen YouTube-kanaal, Meneer Megens, waar hij allerlei rekenvraagstukken uitlegt. ‘Het delen van kennis heb ik hoog in het vaandel staan. Daarom ben ik in 2013 al met mijn YouTube-kanaal begonnen’, legt Dirk uit.

‘Vóór corona ben ik als Leraar van het Jaar bij veel evenementen aanwezig geweest’, vertelt Dirk. ‘Bij de skills-finales mocht ik de prijsuitreiking doen. Ook had ik een prominente rol tijdens de Dag van het mbo, waarop we Nederland laten zien wat het beroepsonderwijs te bieden heeft. Ik ben op werkbezoek geweest bij de ministers Van Engelshoven en Slob. Als Leraar van het Jaar gaan er zoveel deuren voor je open. Je bent echt een ambassadeur, niet alleen van je eigen sector maar ook voor het beroep van leraar.’

Dirk is er vooral trots op dat hij volop heeft kunnen uitdragen hoeveel voldoening het geeft om te werken in het mbo. ‘Met een grote glimlach heb ik het mbo en onze studenten op allerlei bijeenkomsten kunnen vertegenwoordigen. Ik ben dol op onze studenten. Jonge mensen die net puber-af zijn en voor een beroep hebben gekozen waarin ze verder willen.’

Hij vindt het mooi om hun ontwikkeling te volgen. ‘Door de praktijkervaring en de stages worden ze veel zelfstandiger, gemotiveerder en leiden we ze als jongvolwassenen naar de arbeidsmarkt.’ Sinds de coronacrisis zijn er weinig fysieke bijeenkomsten meer, maar Dirk krijgt als Leraar van het Jaar wel veel verzoeken van media om te vertellen hoe het onderwijs omgaat met het nieuwe normaal. ‘Met alle onderwijsprofessionals in ons land laten we elke dag zien dat we snel kunnen schakelen en keihard werken voor onze leerlingen en studenten’, zegt Dirk. ‘Leraar van het Jaar is een baan erbij, maar ik wens mijn opvolger net zoveel plezier en voldoening toe met het ambassadeurschap als ik heb gehad!’

Verkiezing van, voor en door leraren

De verkiezing van Leraar van het Jaar wordt objectief, zonder winstoogmerk en onafhankelijk georganiseerd door de groep Leraren van het Jaar in samenwerking met de Jaarbeurs. De Leraar van het Jaar verkiezing is het feest van het gehele onderwijs, georganiseerd van, voor en door leraren. Elke dag staan duizenden leraren vol overgave voor de klas, omdat zij erin geloven dat alle leerlingen het beste onderwijs verdienen. De verkiezing wil het vakmanschap en de passie van leraren voor het onderwijs zichtbaar maken en zo alle leraren van Nederland een welverdiend podium geven. De finale vindt plaats op zaterdag 4 december tijdens de NOT. Per sector zullen dan de winnaars bekend worden gemaakt. De finale bijwonen is op uitnodiging.