Nieuwe les in Online Masters

Leer meer over kunstmatige intelligentie

Siri, productierobots en zelfrijdende auto’s. Kunstmatige intelligentie is overal en dat wordt alleen nog maar meer. Het leergebied digitale geletterdheid vraagt dan ook dat we leerlingen laten nadenken over de kansen, uitdagingen en aandachtspunten die deze technologische ontwikkelingen ons bieden. Dat kan met de nieuwe les Slimme computers in het gratis lesprogramma Online Masters, die eind september aan het online programma wordt toegevoegd.

(Bron: PrimaOnderwijs)

Discussie over KI De nieuwe les is met hulp van professor René de Koster (Erasmus Universiteit Rotterdam) en Doctor of Science Marek Matusiak, ontwikkeld. Digitale technologie kan niet meer zonder kunstmatige intelligentie. Het helpt ons om ons werk sneller en beter te doen. Een robot kan eindeloos doorwerken, terwijl wij moe worden. En ze werken foutloos. Er zijn bijvoorbeeld slimme systemen die sneller een huidziekte kunnen opsporen. Maar alles wat de computer weet, is aangeleerd. De data hiervoor is eerst samengesteld en daarna ingevoerd. Dan is het wel heel belangrijk dat dit objectieve data is. Zo bleek uit tests in de rechtspraak in de Verenigde Staten dat bij een bepaald algoritme mensen met een donkere huidskleur negatiever werden beoordeeld. Dat kwam dus door de ingevoerde data. We moeten wat de computer doet kritisch blijven controleren. Want betekent kunstmatig dus ook echt slim? Wat kan een computer beter dan de mens? En waarin overtreffen wij hen? Dit zijn vraagstukken die in de les aan bod komen aan de hand van voorbeelden van toepassingen van kunstmatige intelligentie. Met behulp van vragen en stellingen voer je met de leerlingen een discussie over deze ontwikkelingen.

Interactieve opdrachten Via interactieve opdrachten worden de leerlingen aan het denken gezet over de mogelijke gevolgen van kunstmatige intelligentie. Welke kansen en aandachtspunten zien zij? Daarnaast biedt de les ook een schoolopdracht waarbij de leerlingen via een chatbot achter de identiteit van de mystery-master moeten zien te komen. En ze nemen ook een opdracht mee naar huis: via een spelletje (Google Quick Draw) helpen ze een KI-systeem slimmer te worden. De les is voorzien van een concrete handleiding en is zonder uitgebreide voorbereiding of kennis van kunstmatige intelligentie, eenvoudig te geven.

Over Online Masters Kinderen en jongeren brengen online veel tijd door en weten als geen ander wat er te doen is: appen, gamen, chatten, TikTokken, en online films kijken. Maar weten ze ook hoe deze apps, games en websites ontwikkeld worden, welke technieken er worden gebruikt en wat de voor-en nadelen hiervan zijn? Online Masters geeft leerlingen inzicht in hoe digitale technologie werkt, leert hen om technieken te herkennen, over de impact hiervan op de samenleving en de kansen en risico’s voor de gebruiker. Zo leren ze kritisch nadenken over deze ontwikkelingen en kunnen ze hun mening hierover vormen. Daarnaast leren ze ook praktische vaardigheden zoals programmeren, design, video’s maken en een robot aansturen. En gaan ze met elkaar in gesprek over hoe je met elkaar omgaat op sociale media of hoe je grip houdt op je gamegedrag. De ontwikkelingen gaan razendsnel, dus zorg ervoor dat jouw leerlingen digitaal up-to-date en in balans blijven. Online Masters biedt actueel lesmateriaal en helpt je hierbij.