How to... CoSpaces

In deze How to... gaat docent Henk Botter programmeren in CoSpaces om het resultaat in een geanimeerde 3D-wereld te bekijken. We bekijken de eerste mogelijkheden.

CoSpaces: wat is het?

Volgens Wismon.nl is CoSpaces een digitale leeromgeving waar leerlingen van het primair en voortgezet onderwijs op een toegankelijke manier leren programmeren. Dit doen zij door een geanimeerde 3D-wereld te bouwen, waarbinnen ook een spel gemaakt kan worden of simulaties om bijvoorbeeld krachtenwetten voor natuurkunde te testen. Deze werelden kunnen leerlingen vervolgens allemaal bekijken en spelen in virtual reality, ook zonder dat daar een VR-bril voor nodig is.

Volgens Wismon heeft CoSpaces een aantal voordelen: je kunt ontwerpend bouwen, je leert programmeren, VR en AR kunnen worden gebruikt. Je kunt 3D-werelden bouwen en met het blokkensysteem kun je makkelijk leren programmeren waardoor je de 3D-wereld tot leven kunt wekken. De gemaakte wereld kun je met VR tot leven wekken waardoor je door de gemaakte wereld kunt lopen. Tenslotte kan met de augmented reality cube worden gewerkt. Hiermee kun je moeilijke concepten visueel maken. Op de cube kan een 3D-wereld worden geprojecteerd, via de app op de telefoon kan het gemaakte model bekeken worden.

Make AR & VR in the classroom

Via cospaces.io/edu bekijken we het filmpje en downloaden we de brochure voor een eerste indruk van de mogelijkheden. We zien dat je een virtuele omgeving kunt programmeren en die vervolgens kunt bekijken met een VR-bril. We melden ons aan voor een gratis account voor dertig dagen en vullen de code COSProTrial in om ons account uit te breiden tot honderd pro-plekken met de Merge Cube add-on. We gaan ontdekken wat de mogelijkheden zijn.

Egyptian Escaperoom

We komen in de CoSpacesEdu-omgeving en bekijken via de Galerij de gemaakte projecten onder. De Egyptian escape room gemaakt door het CoSpacesTeam ziet er op het eerste gezicht wel goed uit. We klikken erop. De onderdelen worden vervolgens geladen op onze pc. We klikken op Play. We zien een Egyptische vrouw voor haar huis staan. Ze kijkt rond en maakt vragende gebaren met haar armen. We klikken op haar. Ze blijkt de moeder te zijn en vraagt waar je broer is, ze heeft hem sinds gisteren niet meer gezien. Als we naar rechts gaan zien we wat dieren en een paar mensen achter het huis, iets verder naar rechts is een grote piramide te zien. Onder een palmboom meldt een buurjongen dat je broer gisteren bij de piramide rondhing. Als we verder rondkijken zien we kamelen en twee meisjes voor een huisje zitten. Het is niet helemaal duidelijk wat verder de bedoeling is, maar de omgeving ziet er mooi gemaakt uit. We klikken op de terugknop en komen weer bij het startscherm van het spel. Daar klikken we op de knop Deel en zien daar dat je de game op vier manieren kunt delen: via een QR-code, een deelcode, een link en een embed code.

Ondertussen hebben we op onze iPhone de CoSpacesEdu-app geïnstalleerd. We openen de app en scannen de QR-code. De game wordt nu op de iPhone geladen. Als we daar op Play klikken kunnen we de game in VR of in AR bekijken, ook kun je de gyro aanzetten. Met dat laatste kun je in de omgeving rondkijken door je telefoon te bewegen. We hebben nu op de pc en op de smartphone een eerste indruk van de mogelijkheden bekeken.

Creëren

We klikken in onze dashboard op CoSpaces en zien daar dat we zelf een CoSpace kunnen maken, ook kun je al mappen maken voor meer structuur. We klikken op Creëer CoSpace. We kunnen dan kiezen voor 3D omgevingen, 360 graden afbeeldingen en Merge Cube. We kiezen bij de eerste optie voor Empty scene. We krijgen nu een scherm dat is gevuld met een raster en een hoekig figuur in het midden. Links onderin zijn drie opties beschikbaar, we klikken op Omgeving, Bewerk en kiezen een Afrikaans landschap. Daar willen we enkele dieren aan toevoegen: via Bibliotheek klikken we op Dieren en slepen een olifant naar het landschap. Slepend met de muis kunnen we die olifant verplaatsen en met de vier knoppen die boven de olifant verschijnen kunnen slepen om te schalen, draaien, tillen en een vertaalwijze gebruiken. We plaatsen ook een giraffe in het landschap en passen die aan.

Vervolgens klikken we met de rechter muisknop op de giraffe en kiezen voor Code. We zetten Gebruik in CoBlocks en Toon naam aan. Hetzelfde doen we me de olifant. We willen de giraffe naar de olifant laten lopen. We klikken daarvoor op Bibliotheek, Speciaal en slepen een looproute naar de scène en passen de lengte aan.

Nu begint het programmeren

We klikken daarvoor op de knop Code, rechts bovenin het scherm. Het coderingsscherm opent zich en kunnen we iets breder maken. We klikken op de knop Transformeer en slepen het blauwe blok 'Verplaats Elephant op pad Straigt path vooruit in 5 sec'. Uiteraard maken we daarvan Giraffe.

Daarna slepen we het paarse Actieblok 'Verander animatie van Giraffe naar niet animeren' onder het blauwe blok. We klikken nu op Play, rechts bovenin, om te zien of alles gaat zoals we gedacht hadden. De giraffe loopt inderdaad, maar levensgroot recht op ons af. Dat komt omdat we de camera die tussen de beide dieren staat nog niet een goede kijkrichting hadden gegeven. We slepen daarom de camera naar de voorgrond en veranderen de kijkrichting en klikken opnieuw op Play. Het resultaat is nu duidelijk beter!

We voegen nog enkele acties toe: de olifant moet zich naar de giraffe keren en 'Hoi' zeggen. De olifant raakt daarvan blijkbaar overstuur, die laten we in tien seconden een rondje lopen. Op deze manier kun je op allerlei manieren acties en gebeurtenissen creëren. Bijvoorbeeld door een eigen foto te uploaden waardoor je Afrikaanse landschap je eigen straat kan worden. Ook kun je video's en geluiden uploaden en gebruiken in je scène.

Afsluitende handelingen

Als je scène er naar tevredenheid uitziet kun je die een naam geven. Je klikt daarvoor op de afbeeldingentab links bovenin en je kunt via de drie punten de scène hernoemen. Via de Deelknop rechts bovenin het scherm kun je de gemaakte scène via een link delen. Met de betaalde versie kan je scène ook in de Galerij getoond worden. Door de scène openbaar te maken kan deze ook via een QR-code gedeeld worden. Met je telefoon kun je code vanuit de CoSpaces-app scannen en vervolgens de scène met een 3D-bril op je telefoon bekijken.

Via youtube.com/CoSpacesEdu zijn er veel instructievideo's beschikbaar voor docenten en leerlingen. Die zijn helaas wel Engelstalig, maar als je in YouTube als zoekopdracht 'cospaces nederlands' intypt zijn er ook allerlei Nederlandstalige filmpjes met uitleg te vinden. Als je na een proeflicentie van 30 dagen meer wilt, is een Proversie een optie. Via wismon.nl/onderwijs/leermiddelen/cospaces is daar meer informatie over te vinden. Op deze site staat ook meer uitleg voorzien van filmpjes.