How to... Flipgrid

Wat is Flipgrid van Microsoft? Is het een nieuwe loot aan de online vergadertools als Microsoft Teams, Zoom en Skype? Wat voegt het toe aan online videodiscussietools? In deze How to... bekijkt docent Henk Botter de mogelijkheden.

Eerste oriëntatie Via info.flipgrid.com kun je een account maken in Flipgrid van Microsoft. Bovenin het scherm zien we een blauwe balk met een link naar de Remote Learning Guide. Daaruit blijkt al meteen een mogelijke handicap van deze site: het is Engelstalig, maar we scrollen eerst omlaag op de homepage. Daar zien we een filmpje van ruim één minuut over Flipgrid. Het is 'social learning' voor leerkrachten, leerlingen en studenten en families. Het draait om de reactie op een onderwerp, een 'topic'. Zo'n onderwerp kun je delen met anderen door middel van een code. De reageerders kunnen vervolgens een reactie geven. De voorbeelden laten zien dat er wordt gereageerd door het maken van een filmpje. Als initiatiefnemer kun je vervolgens deze reacties zien en van commentaar voorzien. Het filmpje eindigt ermee dat er al meer dan 25.000 lessen en activiteiten beschikbaar zijn die je kunnen inspireren.

Onderaan de homepage wordt een twintigtal organisaties genoemd als Lego, BBC en Nearpod die onderwerpen hebben gemaakt. We zien tenslotte dat er een Getting Started Guide is, dat er Getting Started Webinars zijn en uiteraard is er ook een Help Center. Via is een duidelijk overzicht van de mogelijkheden beschikbaar. Als initiatiefnemer kun je vervolgens deze reacties zien en van commentaar voorzien. Het filmpje eindigt ermee dat er al meer dan 25.000 lessen en activiteiten beschikbaar zijn die je kunnen inspireren. Onderaan de homepage worden een twintigtal organisaties genoemd als Lego, BBC en Nearpod die onderwerpen hebben gemaakt.

Aan de slag We klikken op Sign Up om een account aan te maken. Daar wordt al meteen duidelijk dat leerlingen en deelnemers aan een discussie niet hoeven in te loggen. Als 'educator' kun je ervoor kiezen om je Google- of Microsoft-account te gebruiken. We gebruiken ons Outlook-account en gaan ermee akkoord dat Microsoft ons profiel mag lezen. Vervolgens vullen we onze gegevens in en een geboortedatum is nodig om te bevestigen dat je een 'educator' bent, maar daar kun je mee sjoemelen. Vervolgens krijgen we een duidelijk overzichtje van de volgende stappen: 1 Create a group, 2 Add discussion topics en 3 Share the join code. We klikken op de eerste stap om een groep aan te maken.

Groep maken In het volgende scherm typen we een groepsnaam in. De volgende stap is het toevoegen van leerlingen. Dat kan door emailadressen in te vullen (dat kan ook snel door middel van een csv-bestand), door gebruikersnamen in te vullen (voornaam, achternaam en gebruikersnaam; ook dit kan met een csv-bestand) of door gebruik te maken van Google Classroom. Voor gebruik in de klas met leerlingen wordt de Public-functie afgeraden omdat er dan automatisch wordt gemodereerd. Als docent heeft dat logischerwijs niet de voorkeur. We vullen een gebruikersnaam in om testen hoe het gaat werken. Van elke gebruiker kun je een QR-code aanmaken en delen met de betreffende gebruiker. Ook kun je de hele lijst gebruikers printen of als pdf opslaan. De status van de groep kan op actief of op verborgen worden gezet. Tenslotte is er nog een optie om een afbeelding toe te voegen. Dat kan een eigen afbeelding zijn, maar er is ook een voorraad beschikbaar in Flipgrid. We klikken op Create group om de eerste videodiscussie te starten.

Code Het scherm toont nu de code die we kunnen delen met de deelnemers. Dat kan door de code te kopiëren en bijvoorbeeld te delen, maar in een lessituatie is het handig om de QR-code met een tablet of een smartphone te laten scannen. Ook is het mogelijk om via Google Classroom, een embed code, Microsoft Teams, Remind en Twitter de code te delen. Standaard krijgt de eerste discussie een introductietekst, maar met het pennetje kun je deze tekst aanpassen. Ook kun je er media als YouTube, Google, Nearpod of Kahoot! aan toevoegen als inspiratie. Verder kun je de opnametijd instellen, eventueel een start- of einddatum en of de leerlingen bijvoorbeeld de video's van elkaar mogen 'liken'. Nadat we alles hebben ingesteld, klikken we op Update topic en via Share delen we nu de QR-code.

Als leerling verder We pakken de iPad erbij en scannen de QR-code. In Safari kunnen deelnemen via Google of Microsoft, maar er is ook een optie om de Flipgrid-app te gebruiken. Die app installeren we meteen. We kunnen daarin op drie manieren deelnemen aan de discussie: door de code in te vullen, door de QR-code te scannen of door een video op te nemen en die te delen. Via de Next-knop kiezen we er nu voor dat we een student zijn en geen leerkracht of gast. We scannen met de iPadcamera de QR-code van de docent en moeten dan onze gebruikersnaam invullen om verder te kunnen. Nu kunnen we een reactie met de camera opnemen via Add response.

Video's maken en bewerken Met de ronde opnameknop kun je filmpje opnemen, maar je kunt ook een bestaand filmpje uploaden en nog weer bewerken. Er zijn diverse effecten beschikbaar: filters, bijzondere lettertypes, inktpennen met diverse kleuren, stickers, foto's van je device, gifjes en diverse frames. Je kunt dus helemaal uitleven om er iets bijzonders van te maken! Voor het gemak uploaden we een bestaand filmpje van de iPad. Dit filmpje kun je splitten, spiegelen, draaien en je kunt er ook nog weer een ander aan toevoegen via de Add more-knop.Met de Next-knop kun je nog een link en een beschrijving toevoegen en eventueel een selfie of een bestaande foto. Tenslotte kun je de video echt uploaden en keer je terug naar je beginscherm.

Reacties Als docent ontvang je nu de eerste response. Via de knop Actions kun je bijvoorbeeld de video downloaden. Als je op de link klikt kun je de video bekijken en van commentaar voorzien (public of private) of de link ervan weer delen met anderen. De leerling ontvangt binnen een paar seconden het commentaar van de docent en kan daar eventueel weer op reageren. Je kunt overigens er ook voor kiezen om als docent je commentaar op Hidden te zetten, bijvoorbeeld om veel reacties heen en weer te voorkomen en het biedt de mogelijkheid om het tijdelijk open te zetten.

Mogelijkheden Flipgrid kun je op allerlei manieren inzetten in je lessen. Bij online lessen biedt het de leerling de mogelijkheid om bijvoorbeeld over een onderwerp te discussiëren of een boekverslag te presenteren, maar je kunt het ook heel goed gebruiken om als mentor te informeren hoe het met de leerlingen gaat. Als je bij die laatste optie de instelling op privé zet, durft een leerlingen wellicht meer te delen dan in klassensituaties.

Video: Meester Sander demonstreert Flipgrid