Ruim een derde van Nederlandse kinderen leert niet hoe zij online feiten van fictie moeten onderscheiden volgens PISA-rapport van OESO

Leerlingen in Europese landen worstelen met de vloedgolf aan digitale informatie die gepaard is gegaan met de COVID-19-pandemie, blijkt uit de resultaten van het PISA-rapport '21st Century Readers: Developing literacy skills in a digital world' van de OESO. Uit onderzoek in samenwerking met Vodafone blijkt dat Nederland boven het OESO-gemiddelde scoort, maar dat nog steeds ruim een derde van de Nederlandse kinderen niet heeft geleerd hoe ze feitelijke informatie kunnen herkennen.

Op de website van Vodafone staat dat uit het rapport blijkt dat slechts de helft van de Europese leerlingen begeleiding krijgt bij het herkennen of online informatie feitelijk is, en dat minder dan 1 op de 10 leerlingen succesvol feiten van meningen kan onderscheiden. Educatie op dit vlak blijft voor deze leerlingen achter. Aan het begin van de coronacrisis in 2020 beschikte 95 procent van de 15-jarige scholieren in Nederland over zowel een internetaansluiting thuis als een computer die zij voor schoolwerk konden gebruiken. Dit is een van de hoogste percentages onder de OESO-landen en ruim boven het OESO-gemiddelde van 89 procent. 61 procent van de leerlingen in Nederland gaf aan op school te leren hoe zij kunnen herkennen of online informatie vertekend is. Ondanks dat dit percentage boven het OESO-gemiddelde van 54 procent ligt is hier nog een gat om te dichten.

Gelijke kansen Louise Meijer, Director Brand, Communications en CSR bij VodafoneZiggo en voorzitter van de Vodafone Nederland Foundation zegt op hun website: 'Nederland staat bovenaan de Europese ranglijsten op het gebied van digitale infrastructuur en bijna iedereen heeft toegang tot internet. Als VodafoneZiggo vinden we het belangrijk dat jong en oud gelijke kansen heeft in deze digitale samenleving. Alhoewel uit dit OESO-rapport blijkt dat Nederland bovengemiddeld scoort, wordt opnieuw duidelijk dat er nog steeds te weinig structurele aandacht is voor digitale vaardigheden in het onderwijs. Zolang deze vaardigheden niet overal in de schoolcurriculums zijn opgenomen, biedt VodafoneZiggo jongeren, maar ook leerkrachten en scholen met verschillende programma’s zoals Online Masters en Experience Days de kans deze vaardigheden te ontwikkelen.' De toegang tot begeleiding voor digitale vaardigheden en het herkennen van de juiste informatie varieert volgens het PISA-rapport ook sterk tussen landen en sociaaleconomische achtergronden. Met uitzondering van Portugal en Hongarije hadden leerlingen uit kansarme milieus aanzienlijk minder kans op educatie over hoe zij feitelijke informatie kunnen herkennen. Kinderen in Nederland uit kansarme milieus scoorden slechter dan het OESO-gemiddelde van 8 procent, namelijk 11 procent.

Online Masters VodafoneZiggo wil de digitale vaardigheden ontwikkelen van ruim 1 miljoen leerlingen in Nederland. Met de medewerking van van ECP/veiliginternetten.nl en Netwerk Mediawijsheid heeft Vodafone Foundation het gratis lesprogramma Online Masters ontwikkeld. Sinds 2017 heeft VodafoneZiggo ruim 400.000 leerlingen met Online Masters bereikt. Het lesprogramma is bestemd voor de bovenbouw van het basisonderwijs en de onderbouw van het voortgezet onderwijs om leerlingen te leren hoe ze veilig, vaardig en bewust online kunnen zijn. Zo worden leerlingen in de les over nepnieuws steeds een stukje dieper in de wereld van (nep)nieuws getrokken om te laten zien dat er meerdere stappen nodig zijn om echt- en nep nieuws van elkaar te onderscheiden. Het doel is om in de periode van 2020-2025 de digitale vaardigheden van nog eens 1 miljoen leerlingen te ontwikkelen.

Experience Days VodafoneZiggo richt zich ook op jongeren met een lagere sociaaleconomische status. In het programma Experience Days maken deze jongeren via workshops van medewerkers kennis met digitale vaardigheden, technologie en krijgen ze een kijkje achter de schermen bij VodafoneZiggo. Dit programma is ontwikkeld in samenwerking met JINC, een organisatie die zich richt op jongeren in een omgeving met veel werkloosheid en weinig rolmodellen. Online Masters en Experience Days zijn onderdeel van het pan-Europese initiatief van zeven Vodafone Foundations, waaronder Duitsland, Hongarije, Nederland, Portugal, Roemenië, Spanje en Turkije. Het doel is om richting 2025 in samenwerking met lokale partners de digitale vaardigheden van 14 miljoen leerlingen en opleiders in Europa te ontwikkelen en hen in staat te stellen creatief, kritisch en zelfverzekerd om te gaan met nieuwe technologieën.