EVALUATIE
Cybersecuritygame HackShield
Vak: Mediawijsheid/Digitale vaardigheden/Digitaal burgerschap Doelgroep: Vanaf 8 jaar Prijs: Gratis
Door Mandy de Bruijn, leerkracht en ICT-coach
HackShield is een cybersecurity game waarin je door middel van gamefiction en storytelling in een verhaal verzeilt raakt en wordt gevraagd om cybercriminaliteit tegen te gaan. Door diverse opdrachten uit te voeren leer je over de gevaren die het internet met zich meebrengt en hoe jij je hier het beste tegen kan beschermen. Het spel is ontworpen door gamebedrijf Flavour en kennispartner Krabé Academy. Het won in 2019 de Computable Award voor het ICT-project van het Jaar in het Onderwijs.
Mediawijsheid verplicht
Digitale vaardigheden worden steeds belangrijker in het onderwijs. Ook wordt het vanuit het curriculum verplicht om te gaan geven. Een van de domeinen die aan bod gaan komen is mediawijsheid. Kinderen moeten kennis en vaardigheden leren die ze nodig hebben om veilig, actief en bewust met media om te kunnen gaan. Veel leerlingen zijn erg handig en snel met digitale apparaten en media, maar dat wil nog niet zeggen dat ze hier bewust en veilig mee weten om te gaan.
Ontwikkelen Als ICT coach ben ik verantwoordelijk voor een leerlijn bij mij op school, die ervoor zorgt dat mijn collega’s specifieke kennis en vaardigheden rondom mediawijsheid aanleren tijdens de lessen. Daarom ben ik altijd op zoek naar tips, lesmateriaal, webinars en cursussen waardoor ik mezelf kan blijven ontwikkelen op dit gebied en waardoor ik mijn kennis en kunde weer kan verspreiden onder mijn team en in mijn eigen groep 6.
Enthousiasme Om de lessen mediawijsheid nog wat extra uitdaging te geven heb ik gezocht naar middelen in de vorm van uitdagende games. Deze zijn te vinden, maar brachten niet allemaal wat ze mij beloofden of wat ik als doel had gesteld. Er was één game die echter van het scherm afspatte en die ik zeer enthousiast zelf heb uitgespeeld. Een game die vanaf mijn introductie in de klas veel enthousiasme opriep in mijn groep en waar de kinderen nu al dagen, ook thuis, mee bezig zijn omdat ze alle levels willen halen. HackShield is werkelijk prachtig gemaakt. In het spel leren de leerlingen wat de gevaren van het internet kunnen zijn. Hieronder deel ik mijn ervaringen graag met jullie.
Hoe werkt HackShield
De game wordt geïntroduceerd door een filmpje waarin je in een persconferentie belandt van de online community; The hackshield future heroes. De politie geeft uitleg over Bad Guys die aan cybercriminaliteit doen. André en Sanne vertellen over ervaringen met deze Bad Guys. Door dit filmpje worden kinderen uitgedaagd en uitgenodigd om cyberagent te worden die van alles gaat leren over hackers, veilig internetten en anderenbeschermen. In dit spel zijn DarkHackers computers aan het overnemen en de politie vraagt of de kinderen willen meestrijden tegen deze DarkHackers. De yessss en gaaf en cool waren in mijn klas niet te tellen na deze vraag. Ze wilden meteen beginnen aan het spel. Maar, daarvoor moesten ze zich eerst registeren.
Van start Ga daarvoor naar de site en klik op inloggen en registreren. Je komt in een scherm waar je een spelersnaam en wachtwoord moet bedenken. Ook moeten de kinderen een vinkje zetten bij: 'Ik heb toestemming van een ouder/verzorger van 18 jaar of ouder.' Jij bent als leerkracht diegene die toestemming verleent, anders komen ze niet verder in het spel. (Alleen als je de kinderen zelf wilt laten spelen en niet kiest voor de klassikale versie!)
Verloop Eenmaal ingelogd, kom je in een scherm waarin je een Rooky bent. Je hebt een mail ontvangen in je inbox waarin je welkom wordt geheten. In deze inbox verschijnen regelmatig tips, opdrachten en andere leuke nieuwtjes. Klik vervolgens op 'start de game' en je kan je eigen avatar maken. Is deze klaar, dan kom je met je avatar in het speelveld. Jij moet je gaan bewegen door het veld door te lopen. Je krijgt onderweg tips van Andre of Sanne. In het HackShield hoofdkwartier HQ krijg je opdrachten en puzzels die je moet oplossen om verder in het level te komen. Deze gaan allemaal over digitale veiligheid. Is een vraag goed beantwoord dan kun je verder in het spel door een shield op te halen. Een blok in het parcours schuift waarover je verder kunt lopen. Is het antwoord fout dan krijg je een rood kleurend shieldblokje en komt er een uitleg wat je had moeten antwoorden en waarom dat het goede antwoord is.
'Juf ik zit in het Darkweb!'
Wanneer je het level voltooid hebt, kan je naar het volgende level gaan en ontvang je XP en zal je shield in het scherm worden gekleurd. Naarmate de levels vorderen, wordt het spel steeds lastiger. Te meer omdat je wachters moet ontwijken. Hiervoor is in een later stadium echt wel wat denkwerk en handigheid vereist en is lasteriger dan je denkt. Raak je een wachter aan, dan is het Game Over. Je kan wel weer opnieuw starten met dat level. Ook kom je terecht in het Darkweb, dat begint met een spannend filmpje in een donkere gang. Dit vonden mijn leerlingen erg indrukwekkend en vooral spannend. 'Juf ik zit in het Darkweb!' Naast het doorlopen van de levels is er ook nog een levelmaker in het spel, waarin kinderen een eigen leven kunnen maken of die van ander kunnen spelen. Met dit zelfgemaakte level kunnen kinderen ook nog meedoen aan de Level Competentie.
Conclusie HackShield is een game waarvan ik vind dat ieder kind vanaf 8 jaar deze moet hebben gespeeld! Iedere leerling moet dit aangeboden krijgen van zijn of haar leerkracht! Want in dit prachtige spel wordt op een speelse, maar duidelijke manier aan kinderen geleerd hoe ze met de gevaren van het internet moeten leren omgaan en welke eigen verantwoordelijkheden ze hier voor kunnen nemen. De game geeft zoveel goede, inhoudelijke tips waardoor kinderen gewapend worden met verschillende handvatten, die ze hopelijk bij een gevaarlijke situatie gebruiken. Het spel ziet er uitdagend uit en sluit helemaal aan bij de belevingswereld van kinderen van deze tijd. Het spel zorgt voor enthousiasme, hilariteit, samenwerken en heel veel plezier. Het biedt veel uitdaging doordat de levels steeds een stukje moeilijker worden. Kinderen leren echt veel over digitale gevaren als identiteitsfraude, cyberpesten en misbruik van privacy. Tot slot worden de leerlingen ook nog eens aangemoedigd om hun opgedane kennis te delen met hun (groot)ouders/verzorgers, vrienden en familie. Hierdoor leren opa en oma ook veilige wachtwoorden te maken.
HackShield in de klas
Naast het spel is er op de site ook het onderdeel HackShield in de klas. Hier kun je als leerkracht veel input halen voor lessen rondom mediawijsheid. Een prachtige database vol informatie om een goede les te kunnen geven door middel van lesbrieven die duidelijk zijn beschreven. Echt een prachtig, gratis leermiddel. Daarnaast heeft elke les een missie die door alle kinderen kan worden gespeeld als herhaling of inoefening van het geleerde. Door de missies leren ze van en met elkaar. Ik roep dan ook elke leerkracht op om HackShield in de klas te gaan spelen. Maak je leerlingen op een leuke, uitdagende manier weerbaarder voor online misstappen of misgedragingen. Echt doen! Het is gratis en bevat geen reclame.