Udens College stapt over op wifi 6

Op drukke dagen maken bijna drieduizend leerlingen, leraren en ondersteunend personeel tegelijkertijd gebruik van het wifi-netwerk op het Udens College. Samen zorgen zij voor meer dataverkeer dan alle bedrijven op het nabijgelegen industrieterrein bij elkaar. Geen wonder dat de middelbare school veel waarde hecht aan een stabiel en veilig wifi-netwerk. Wifi-specialist Whyless uit Breda ontdekte wat er verbeterd kon worden op het oude netwerk en legde met behulp van access points van LANCOM Systems een compleet wifi 6-netwerk aan.

BYOD Het Udens College heeft 2.800 leerlingen. Verdeeld over twee locaties krijgen ze onderwijs op vmbo-, havo- of vwo-niveau. De school maakt gebruik van eduroam (education roaming) en kent een blended learning-systeem met gedrukte leerboeken en uitsluitend digitale werkboeken. Eduroam maakt het voor leerlingen en medewerkers mogelijk om op een veilige manier gebruik te maken van het wifi-netwerk. Ook kan er makkelijk verbinding worden gemaakt met alle eduroam-netwerken wereldwijd. Er is een Bring Your Own Device-strategie.

Afhankelijk van wifi Leerlingen kunnen een zelfgekochte laptop gebruiken of er een huren van een externe partij waarmee de school samenwerkt. 'We zijn compleet afhankelijk van ons wifi-netwerk', zegt Marcel Spierings, directeur bedrijfsvoering van het Udens College. 'Het moet er altijd zijn en het moet het altijd doen. We werkten met apparatuur van een leverancier die was overgenomen. Sinds de overname werd de technische ondersteuning steeds slechter. Omdat we geregeld problemen hadden, werden we daar flink zenuwachtig van.'

Netwerkmeting Maar als de nood het hoogst is, is de redding nabij. Whyless bood het Udens College tijdens de eerste lockdown aan om het netwerk gratis door te meten en ontdekte onder meer dat er door het hoge aantal access points (om voldoende capaciteit te bieden is er één per lokaal nodig) veel kanaaloverlap was. Omdat op het wifi 5-netwerk maar één client tegelijk mag zenden of ontvangen op een kanaal, trad soms vertraging op. Door de kanalen slimmer te verdelen kon dit deels worden opgelost. Nog beter was het om over te stappen op wifi 6, zodat meerdere apparaten tegelijk konden zenden en ontvangen. Eind september sprak Whyless samen met hardware-leverancier LANCOM Systems met het Udens College over vervanging van het bestaande netwerk door een wifi 6-netwerk.

'Het is fijn om gehoord te worden door je leverancier'

Werken als één team In de week van 19 oktober, tijdens de herfstvakantie, verving Whyless samen met de systeembeheerders van het Udens College alle access points en werden configuratiewerkzaamheden uitgevoerd. Het Udens College nam zelf de eerste- en tweedelijns support op zich. Whyless regelde het beheer van het netwerk. Ferran Menning, eigenaar van Whyless: 'Alle updates en security patches voerden wij uit. Omdat we gebruikmaken van de LANCOM Management Cloud (LMC), kon dat op afstand. Dankzij de LMC kunnen we ook zien wanneer een access point uitvalt. Wanneer dat gebeurt, bellen we een systeembeheerder die gaat kijken. We kunnen als één team samenwerken, dat is het voordeel van deze oplossing.'

Schaalbaarheid en de flexibiliteit Bij de ingebruikname van het netwerk, op de eerste dag na de herfstvakantie, was Whyless-personeel aanwezig ter ondersteuning. Menning: 'Een deel van de leerlingen kwam het netwerk niet op. Dat lag aan het niet uitvoeren van updates. Er waren laptops die al drie jaar geen update hadden gehad. Door aanwezig te zijn konden we hier snel op reageren en de problemen oplossen.' Netwerkbeheerder Joey Aben van het Udens College is tevreden over het wifi 6-netwerk. 'Het grootste voordeel is de schaalbaarheid en de flexibiliteit. Zo kunnen we de signaalsterkte per access point nu beperken. Een goed netwerk levert nieuwe uitdagingen op. Zo zagen we een toename van het multicast-verkeer, bijvoorbeeld door Spotify, dat automatisch op zoek gaat naar externe luidsprekers. LANCOM heeft in de nieuwe firmware-update de mogelijkheid toegevoegd om het multicast-verkeer te blokkeren. Het is fijn om gehoord te worden door je leverancier.'